Menzis slaat de plank mis met resultaatgerichte vergoedingsafspraken GGZ

20 augustus 2018
eerste-lijns-psychologie_promind.png

Vorige week verscheen er in de Volkskrant een artikel over dat zorgverzekeraar Menzis de kosten voor de behandeling van depressies en angsten niet langer vergoed op grond van het aantal behandelingen, maar op basis van de behaalde resultaten. De verzekeraar heeft hierover voor de komende drie jaar afspraken gemaakt met achttien grote organisaties in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Deze drastische maatregel moet leiden tot een doeltreffender therapie en – op termijn – lagere kosten. Vooralsnog kan het plan rekenen op flinke kritiek. Zo sprak prof. Damiaan Denys, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), van ‘een zeer gevaarlijk plan’.  ,,Een perverse prikkel’’, vindt Marjan ter Avest, directeur van het Landelijk Platform Psychische Gezondheid. Ook het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) is van mening dat Menzis de plank misslaat met deze resultaatgerichte vergoedingsafspraken.

Hun ingezonden reactie op het artikel werd niet in de Volkskrant geplaatst, maar is hier wel te lezen op hun eigen website. “De oorzaak, aard en verloop van een psychische stoornis als angst of depressie varieert van mens tot mens. Het verloop van een dergelijke aandoening is veel onvoorspelbaarder en lijkt daarom totaal niet op bijvoorbeeld het genezingsproces van een gebroken been. Het heeft daarom geen enkele zin om ggz behandelingen te vergoeden op basis van behaalde resultaten. Dat resultaat kan je niet zo maar objectief meten en kan kort na de behandeling al weer anders zijn omdat terugval bij depressie veel voorkomt. Wel zijn er tal van negatieve effecten te verwachten als een verzekeraar alleen maar op basis van een resultaat behandelingen vergoedt: risicomijdend gedrag van instellingen bijvoorbeeld, voortijdig afronden van behandeling als snelle resultaten uitblijven, langere wachttijden en uitblijven van goede nazorg.”  

Druktemaker Pieter Derks verpakte zijn kritiek in een brief aan Menzis:

“Hoi Menzis, bij deze wil ik jullie meedelen dat ik volgend jaar klant zal worden. Gefeliciteerd! Ik ben een leuke klant, al zeg ik het zelf. Wel heb ik een aantal voorwaarden die ik graag even toelicht. Allereerst zal ik pas premie gaan betalen als ik ook daadwerkelijk zorg nodig heb gehad. Ik noem dit een resultaatgerichte zorgpremie.”  

 





Copyright by ProMind 2017. All rights reserved.